Dagtocht

11 oktober 2017 - Kali Gandaki River, Nepal

Om kwart over 4 wordt ik wakker van de Haan die staat te kukelen. Het is nog donker en , op de haan na, erg stil.
Ik heb een lange nacht gemaakt en voel me uitgerust.
Er is geen wifi op dit moment, we zitten hoog in de bergen dus soms hebben ze aansluiting , maar meestal niet.
Na het douchen en aankleden ga ik de kamer uit en kom ik op het balkon, het uitzicht is geweldig. De nevel hangt tussen de bergen en daarboven zie je de besneeuwde bergtoppen, zo bijzonder en mooi! Niemand van de groep is nog wakker, maar de bevolking is al druk bezig. Je ziet de vrouwen al rondlopen , beneden in het dal hoor je hun stemmen als ze tegen elkaar praten, het geluid draagt hier ver tussen de bergen, de mannen lopen met hun grote kruiwagens over de weg. Dit is zo een ander leven !
Het is licht aan het worden en de zon schijnt al op de bergtoppen. Langzaam beginnen de vogels te kwetteren en vliegen rond tussen de bomen. Om 8.15 uur gaan we ontbijten waarna we de rest van de groep zullen tegenkomen. Vandaag gaan we wandelen naar een meer diep in het dal. Er wordt al verteld dat het een zware en steile afdaling zal zijn, Anick gaat zeker niet mee en ook Cor, Rian en Ineke blijven in de overnachtingsplek.
Als we afdalen lopen we door een kleine huizen rij waar we langs de oudste Nepalese vrouw wandelen die daar leeft, zij is 114 jaar oud en ligt op een bamboe bedje. Zodra ze ons hoort komt ze overeind. De gids en Holly lopen naar haar toe, buigen voor haar en geven haar roepies. Ze is een bijzondere attractie omdat in Nepal de mensen niet zo oud worden.  Daarna mag iedereen foto's maken van haar, ik vind het afschuwelijk en loop door. Het maakt mij verdrietig dat deze vrouw als attractie gebruikt wordt , ik wil haar geld geven zodat ze het wat makkelijker heeft, maar verder wil ik er niet aan meedoen!
Nadat iedereen foto's heeft genomen gaan we weer verder, steeds steiler de berg af, het is nu 9 uur en al erg warm aan het worden. Elbi de gids verteld ons onderweg over de verschillende planten, een plant waar ze hun  tanden mee poetste, een ander blad wat rook naar lavendel. Ook was er een struik waar de kinderen mee speelde, als men er een takje afbrak dan kon je met het sap wat eruit kwam bellenblazen. Erg leuk om te horen.
Elbi raakte het blad van een klein plantje aan en deze sloten zich direct, tegelijk zei hij Namaste. De bladen sloten zich als bij een Namaste groet, de sport was om , voordat de bladen zich sloten , Namaste te zeggen.
We liepen naar het eind van de bodem waar het meer begon. Daarna liepen we weer langzaam de berg op, ondertussen was het alweer 30 graden geworden. In de zon lopen was zwaar en iedereen had er last van,
Rond 11 uur kwamen we weer in de cottage aan . Hier ben ik wat kleding gaan wassen en heb ik een koude douche genomen. Ik merk dat ik het vandaag lastig vindt om in de groep te zijn, het lopen achter elkaar, het wachten op elkaar, het geklets van de mensen onderling. Mijn manier van in de natuur wandelen is toch wel stiller en rustiger. Vanaf morgen begint de tracking, dan zal het wel steeds zo gaan als vandaag. Vanmiddag willen ze nog naar een tempeltje lopen hier in de buurt met de groep, ik denk dat ik nu maar even hier blijf zitten en even de tijd voor mezelf neem, als voorbereiding voor de tracking.
Aan het eind van de dag komt Holly ons vertellen over de aankomende dagen, we gaan een tracking lopen die zeer basic is, de overnachting plaatsen zijn heel simpel, de toilet is op het nepalees , dus gat in de grond, er zal geen douche zijn, misschien een emmer met water. Er gaan porters mee die de bagage zullen dragen, iedere porter draagt voor twee mensen dus je mag niet meer dan 10 kg meenemen,de rest mag je hier laten in de lodge, want daar komen we weer terug ! Er gaan meer begeleiders mee, iedereen loopt in zijn eigen tempo , dus niet als groep, als je de eerste of laatste maar kan blijven zien. We gaan zeker 6 uur per dag lopen. Het is warm, maar ik heb er veel zin in.  Na de lunch ga ik mijn bagage verdelen en bekijken wat ik meeneem. Morgen ochtend vertrekken we om half 7 Rian gaat niet mee, die vertrekt vanaf morgen voor een eigen programma , Annick kan niet mee en blijft hier in de lodge , Holly heeft voor haar een eigen gids geregeld met een aangepast programma , de rest gaat wel mee lopen. Elbi gaat deze tocht als hoofd begeleider mee, Holly blijft hier en zien we deze reis niet meer!
Er zal geen wifi zijn , dus alle verhalen en ervaringen komen later !

1. Mons Verkerk:
    11 oktober 2017
    Nou Lennie, succes de komende dagen.
    Niet forceren en veel drinken.
    Je loopt je eigen tocht door dit bijzondere land.
    Je beleeft het wel heel intens . . dat lees ik in het verslag.
    Succes en tot gauw.

Veel liefs, Mons
  2. Miranda:
    11 oktober 2017
    Veel inspiratie, inzichten en plezier!
    Geniet ervan!
  3. Elly:
    11 oktober 2017
    Ik lees je verslagen met heel veel interesse. Je bent goed bezig.
  4. Karianne:
    11 oktober 2017
    Ik hou van jou, Lenn...! Doe voorzichtig en geniet van alles wat je mee mag maken. Namaste.... ookal ben ik geen plantje wat dichtklapt....hihi...!
  5. Peter en Bernadette:
    12 oktober 2017
    Hoi Lennie, met veel plezier lezen we jouw verslagen. Weer een bijzondere reis maak je en de pakkende manier hoe je die reis en belevenissen beschrijft maakt het dat het lijkt of we er bij zijn. Er schuilt een schrijfster in jou! Nog een hele fijne tijd daar en heerlijk dat je ons zo laat meegenieten. Liefs Peter en Bernadette