Offer

16 oktober 2018 - Patan, Nepal

Toen wij twee dagen geleden besloten om niet naar Balthali te gaan voor de tracking heeft Narenda het voor elkaar gekregen om extra dagen te boeken in Patan in het Hotel Newa Chen, ze hadden deze dagen twee kamers over met gebruik van een gezamenlijke badruimte. Nu kregen we de kamers die al voor ons geboekt waren, dus we verhuisde vandaag binnen het Hotel. Nu naar een grote kamer met eigen badruimte. Luxe , alleen mis ik nu de vensterbanken waar ik zo heerlijk in kon zitten , maar je kan niet alles hebben, nu is de ruimte waar ik in verblijf verdeeld over twee kamers en een badkamer. Rian heeft dit zelfde. Om 10 uur komt Suraj ons ophalen, hij is onze gids . Wij kennen hem nog van vorig jaar, Rian heeft toen meer dagen met hem opgetrokken en zij hebben altijd contact gehouden, dus dat was direct een blijk van herkenning voor hen. Hij nam ons mee naar verschillende tempels waar hij alles over kon vertellen. Hij woont in Patan , dus hij bracht ons via steegjes en lage doorgangetjes overal heen. Poorten waar je niet over nadenkt om daar doorheen te gaan gingen we nu wel met hem door, erg leuk. Via donkere steegjes waarbij je moest bukken om je hoofd niet te stoten , kwam je op een plein waar dan weer een tempel of Monastery stond . Verschillende plekken nu gezien waar we anders niet gekomen zouden zijn. De aankomende dagen beginnen er feesten in Nepal, het Bada Dasain of Durga Puja feest. Het belangrijkste feest van het jaar dat vijftien dagen duurt. Het feest wordt gevierd ter gelegenheid van het verslaan door Durga van de buffeldemon Mahi-shasur en van de bevrijding van Sita door Rama uit de handen van de demon Rawana van Lanka. Dit festival herdenkt dus de overwinning van het goede over het kwade. Vele mensen bezoeken hun familie en duizenden geiten en buffels worden geslacht en geofferd ter ere van de godin Durga. Het feest begint de 18e , dat is de dag dat wij weg gaan dus wij maken het niet mee, maar ze zijn nu al druk met de voorbereidingen. Veel versieringen aan gebouwen en verschillende winkels zijn nu al dicht. Met Suraj liepen we ook in een tempel waar twee geiten stonden deze zouden de 18e geofferd worden... dachten wij. Opeens komen er verschillende mensen binnen een man loopt naar één van de geiten toe en aait hem, geeft hem graan en loopt met hem naar de offersteen. Nee he ! Dus wel, deze zal nu geofferd worden. Dit zal gebeuren op een speciale manier en moet met ėėn slag gebeuren. Rian en Suraj lopen naar voren met nog meer mensen, ik dus niet en ga helemaal naar achteren, dit wil ik niet zien. Even later zie ik de man een groot mes omhoog steken en hoor dan een klap, gebeurd, ik kijk niet. Zodra ik wel kijk zie ik in de verte de zwarte geit op de grond liggen zonder kop maar het lijf stuiptrekt nog, te vroeg gekeken. Even later is het ritueel afgelopen en worden de resten het gebouw binnen gebracht , de andere geit staat doodstil in een hoek , beweegt niet en zijn kop hangt omlaag. Die weet wel wat er gaat gebeuren. De 18e worden nog veel meer dieren geslacht in heel Nepal om 18.00 uur precies. Ik vind het niet erg om er dan niet te zijn! Rian vind het wel jammer

Daarna zijn we naar Kumari gegaan , de nieuwe Levende Godin . Dit meisje is sinds 5 maanden de nieuwe Godin en is het nichtje van Suraj , hij kon veel vertellen over de geschiedenis van de Kumari en de manier waarop een meisje gekozen wordt om de Kumari te zijn. Erg boeiend. Daarna nam hij ons mee naar zijn huis en maakte we kennis met zijn vrouw en zoontje en even later met zijn vader en moeder. We hadden bijna de gehele dag gewandeld en we gingen nu weer terug naar het Hotel om even te rusten. Om half 7 zou Suraj ons op komen halen om bij hem thuis met zijn familie te eten. Rian is daarheen gegaan , ik ben in het Hotel gebleven . Morgen de laatste dag in Nepal.

1. Marja V:
    17 oktober 2018
    Wat een belevenis weer, geen Lennie ding, die offering..weer een grens overschreden.