Laatste dag

19 oktober 2017 - Kathmandu, Nepal

Na een goede nacht ben ik begonnen om alles goed in mijn rugzak te krijgen, deze is natuurlijk te klein, met alle souvenirs en kleding die ik gekocht heb , dus ik doe de rugzak in de flight bag, ha dan heb ik nog ruimte en .....nog geld . Hi hi, daar moeten we iets mee, even eerst wegen hoeveel ik heb, want dat is natuurlijk belangrijk. Het gewicht dat ik heb is 15 kg. Oh, dan kan ik er nog wel iets bij doen .
Als ik ga ontbijten komen Anick en Christel er ook aan, we gaan om 8 uur lopend naar de Swayambhu tempel, of te wel de monkey tempel . We liepen langs het punt waar Anick gevallen was en onder aan de trap waar de treden beginnen naar de tempel was het punt waar haar arm uit de kom was gegaan, maar nu, met een mitella om beginnen ze beide daar waar ze geëindigd waren.
Na de 365 treden waren ze boven, voor beide een emotioneel moment, toch behaald op de allerlaatste dag.
We lopen over het plateau, er zijn al veel mensen en de marktmannen zijn bezig hun waar neer te leggen. Door de luidsprekers klinkt de Mantra  Om mani padme hum.
Het is heerlijk om hier te lopen. Daarna gaan we weer terug, want de eerste groep wordt om 12 uur opgehaald om naar het vliegveld gebracht te worden. Ineke en ik worden pas om half 6 opgehaald. Iedereen verzamelt zich beneden, Holi komt nog even langs en geeft iedereen die vertrekt een witte sjaal als symbool voor een goede reis terug naar huis. Daarna wordt men verdeeld over twee auto's en rijden ze weg terwijl Ineke en ik hun uitzwaaien. Raar hoor ! Als ze weg zijn ga ik mijn tas verder inpakken en breng deze naar beneden, ik betaal de open rekening van het Hotel en dan weet ik precies, hoeveel geld ik nog heb! Als ik alles klaar heb pak ik mijn tas en ga ik naar Thamel, Ineke wil niet mee, maar ik wil zeker nog wel. Vandaag is het festival van het licht en iedereen is zijn straatje en ramen aan het schoonwassen. Daarna hangen ze overal oranje bloemen slingers op, gemaakt van afrikaantjes , deze bloem zie je echt heel veel hier. Voor hun deur gaan een aantal mensen Mandala's tekenen, bij verschillende kraampjes is helder gekleurd poeder te koop die ze daarvoor gebruiken . Ze hebben nog de hele dag, maar enkele zijn er al mee bezig, leuk om dit te zien. Op een pleintje wordt een Mandala gemaakt van bonen en zaden. Ik loop heerlijk door de drukke straatjes en koop de laatste dingetjes, daarna ga ik terug naar het Hotel waar ik nog wat ga eten. Holi heeft nog wat spullen die ze naar Nederland mee wil nemen, ik kan het er nog wel bij hebben. We doen het in de flight bag en als alles erin zit gaan we wegen, hij weegt nu 21 kg. Dan mag het mee. Ik bind er een riem omheen en wikkel nog extra een koord om het goed vast te zetten, deze krijg ik niet zo goed, een medewerker van de receptie helpt mij en hij krijgt hem strak er omheen.
Om 5 uur worden we opgehaald en komt Holi ons uitzwaaien, ze geeft ons ook een witte sjaal voor de goede terug reis en we vertrekken naar het vliegveld.
We gaan om 21.40 de lucht in en zullen morgen om 13.20 uur landen.
Dan is mijn reis voorbij. Ik heb ontzettend genoten en voelde me hier helemaal thuis, ik kan me voorstellen dat ik hier nog terug zal komen, maar nu eerst weer naar huis !

1. Anneke Idema:
    20 oktober 2017
    Ik zit je laatste verslag te lezen Lennie, op het moment dat jij weer in Nederland bent aangekomen. Wat een onvergetelijke reis heb je beleefd! Door jouw beeldende verhalen heb ik alles een heel klein beetje mee kunnen doen, dank daarvoor!
    Ik wens je toe dat je hier weer zult kunnen wennen, maar dat de herinnering aan Nepal levend voor je zal blijven. Veel groeten van
    Anneke.
  2. Karianne:
    20 oktober 2017
    Prachtig, Lennie....

Ook ben ik blij te vernemen dat je weer terug op Europese bodem bent!!!

Ik heb genoten van jouw reis.... Dank je wel!

Liefs, Karianne