Laatste dag Nepal

17 oktober 2018 - Patan, Nepal

Vandaag de laatste dag in Nepal. We hebben de gehele periode goed weer gehad, precies goed genoeg om te lopen en een stortbui terwijl wij binnen zaten, dus we hebben het ontzettend getroffen. Vandaag rustig onze weg in Patan gezocht en op muurtjes gezeten en naar de mensen gekeken. Er zijn opvallend meer toeristen dan de vorige dagen. Hele groepen die rondgeleid worden door Nepalese gidsen. Het is leuk om dit allemaal te bekijken en ook te kijken hoe de Nepalese bevolking naar hen kijkt. Je ziet toch wel vaak dat de toeristen zich niet bewust zijn van de kleding codes van het land. Vrouwen met topjes en korte broeken, mannen met open overhemden en korte broeken. Als je dan naar het gene kijkt wat de bevolking draagt, dan zie je dat dit dus altijd bedekkend is. Het zou toch passender zijn als wij ons aan de maatstaven van het land zouden houden, al is het maar gedeeltelijk. Veel winkeltjes zijn dicht en er is stukken minder verkeer. Dit allemaal als voorbereiding voor het feest wat gaat starten. Veel restaurantjes hebben aangepaste openingstijden, vanavond wil ieder in zijn familie kring zijn. De straten en huizen worden schoongemaakt en je ziet nu al veel vrouwen in schitterende kleding rondlopen. Iedereen is zich aan het voorbereiden, er hangt ook een soort van " verwachting" gevoel in de straten en op de pleinen. Vrouwen die kransen van Afrikaantjes maken die dan weer verkocht worden om het huis of zich zelf mee te versieren. Er zijn veel vliegers in de lucht, heel veel jongens hebben nu een vlieger die ze oplaten vanaf de straat of vanaf de woon daken. Toch wel jammer dat je nu helemaal niets van het feest mee maakt. Morgen zal op het plein van het Paleis een trefcentrum zijn van de gehele bevolking. De Kumari zal rond gedragen worden door de straten naar het plein toe op een hoge draag stoel zodat ieder haar kan zien. Eigenlijk een beetje zoals we dit eerder in Kathmandu hebben meegemaakt , daar werd de Kumari van Kathmandu rond gedragen bij het feest waarbij ook de bevolking feestelijk bijeen kwam op het plein. Hier in Nepal hebben ze ontzettend veel feesten , iedere week is er wel iets te vieren! Er is zoveel armoede hier dat de bevolking blij is met de feesten, een stukje vreugde. De mensen hier zijn harde werkers, doorzetters en trots op hun land, dat proef je bij iedere inwoner, groot of klein. Bij de winkeltjes de laatste dingen gekocht om mee terug te nemen naar Nederland. Vanavond gegeten bij een gezellig restaurant als afsluiting. We hebben een heerlijke reis gemaakt samen en het is heel goed verlopen. Veel mee gemaakt en veel plezier gehad. Ik voel me hier thuis en zal Nepal zeker gaan missen.Morgen worden we om 4.45 uur Nepalese tijd opgehaald , in Nederland is het dan 1.00 uur.

1. Miranda:
    Een goede & veilige terugreis🌸
  2. Rita:
    goeie reis terug!
  3. Anja de Hoon:
    17 oktober 2018
    Mooie reis wel thuis en geniet na van al het mooie wat op je pad gekomen is.
    Lieve groetjes Anja
  4. Sandra Hagoort:
    17 oktober 2018
    Prachtige verhalen en foto's van een prachtige reis. Dank je wel dat ik er van mocht meegenieten, Lennie! Een hele goede terugreis gewenst!
  5. Sandra Hagoort:
    17 oktober 2018
    Prachtige verhalen en foto's van een prachtige reis! Dank je wel dat ik er van mee mocht genieten, Lennie! Een hele goede terugreis gewenst!