Kathmandu

2 oktober 2017 - Kathmandu, Nepal

Om 3.25 uur gingen we weer de lucht in , dit vliegtuig was kleiner en eigenlijk weer de gewone " maat" met 2 rijen van drie stoelen. Ook nu zat ik weer bij het raam. Nadat ik me geïnstalleerd had met een dekentje en een kussen viel ik slaap, van die hazen slaapjes waarbij opeens je hoofd naar voren klapt, je zou er een whiplash aan overhouden, maar op die manier ging de reis wel snel .
Aan het eind van de vlucht zag je de bergtoppen van de Himalaya liggen,wauw , dat was zo indrukwekkend. Daarna begon er steeds meer bewoning te komen en vlogen we over verschillende dorpen, je had een mooi zicht op de zandwegen en de huizen, het doet je denken aan van die bijenraten, vierkante blokjes naast elkaar, dan zien we uit de verte Kathmandu verschijnen, ik wist niet dat dit zo een grote plaats was, echt enorm ! Na het landen en het wachten op de bagage worden we opgehaald door Narenda, deze man is onze  Begeleider en coordinator deze weken. We kregen een Namasta begroeting en een bloemkrans om ons nek gehangen van oranje afrikaantjes als welkom in Nepal, erg leuk .
Daarna ging onze bagage in de auto, dat was nog een kunst apart want de achterklep  ging niet open, na een hoop gesjor en van binnenuit een paar flinke trappen lukte het uiteindelijk. Ik had nooit ergens gelezen dat ze in Nepal dus ook aan de " verkeerde" kant van de weg rijden, daar moet je dus wel rekening mee houden  bij het oversteken, nou je moet eigenlijk wel met meer dingen rekening houden. Niet te geloven hoe er hier gereden wordt, dwars door elkaar heen , een kruispunt wordt dus ook van alle kanten benaderd , maakt niet uit waar je vandaan komt , gewoon door karren al staan er al 5 auto's , geweldig, ik heb me rot gelachen en iedereen rijd om de koe heen die midden op de weg ligt. Ons hotel ligt in een buitenwijk van Kathmandu, we werden ontvangen door Holly, de begeleidster van Top of the World, een leuke verrassing want dat wisten we niet, ze kunnen niet bij iedere reis zijn maar nu wel een paar dagen bij onze trip. Het Hotel is schitterend , oud, een enorme tuin met allemaal hoekjes , schoon en de mensen zijn vriendelijk. Ondertussen zijn er al meer van de groep bij gekomen, vanmiddag nog 2 en vanavond nog 2 en dan zijn we compleet. De kamers werden verdeeld , ik had een kamer voor mijzelf genomen waar ik toch wel heel blij mee ben ! Vanavond gaan we in het Hotel met elkaar eten, nu kon je gaan doen waar je zin in had, we moesten wel rustig aan doen gaf Holly aan, de warmte en de reis maken je vermoeider dan dat je denkt. Ik heb een goede kamer en ben eerst mezelf daar gaan installeren en een douche genomen.
Tegenover het Hotel is een klein winkeltje, daar ga ik nu eerst even een paar flessen water kopen. Je mag hier niet uit de kraan drinken , maar zelfs niet eens je tanden borstel met kraanwater reinigen, hopelijk vergis ik me niet een keertje !  Daarna ben ik even een rondje in de wijk gaan lopen, er is geen stoep en overal ligt zand. Veel mensen dragen een monddoekje, dat begrijp ik want het is echt vies en alles stuift alle kanten op. Er wordt ook door iedereen geclaxonneerd en de scooters scheuren overal langs. Ik liep over een brug waar de oever van de rivier zo vervuild was met een hele berg van plastic, papier en ijzer. Boven op die vuilnisbelt spelen de kinderen.
Ze zien natuurlijk dat ik een toerist ben dus er kwam al een jongen aan om me te vertellen dat er daar een tempel was die ik echt moest zien, ik heb hem verteld dat ik daar vandaag geen tijd voor heb en op iedere straathoek is wel een tempel te vinden.  Even later zie ik een jongetje met het syndroom van down spelen op de straat, he dat had ik niet verwacht. Ik ging er eigenlijk vanuit dat men deze kinderen " verstopt " . Ik loop nog een klein stukje, maar dan keer ik toch weer om, ik wil niet te ver van het Hotel afdwalen, het is ook erg druk en warm, maar ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk geen last van hebt. Ik voel me hier prima. Terug lopend zie ik in een huis een hele reeks klankschalen staan die hijzelf gemaakt heeft. Terug in het Hotel ga ik lekker in de tuin zitten en schrijf deze dag op. De rest van de middag  hang ik een beetje in de tuin rond,
Relaxed ,rustig genieten van Nepal en proberen om niet in slaap te vallen !

1. Miranda:
    2 oktober 2017
    Heel bijzonder🌸! Lijkt alsof je er al een hele tijd bent😊...
  2. Mons Verkerk:
    2 oktober 2017
    Je geniet er echt weer van.
    Ga niet te ver van je vertrouwde hotel.
    Ik volg je verslagen en kijk uit naar je foto's.
    Hier alles OK.
  3. Elly:
    2 oktober 2017
    Geweldig Lennie, jouw stijl is ook zo mooi. Ik kijk al uit naar het volgende verhaal. Lieve groet, Elly